ING klacht: opa en oma geld kwijt

Door woekele op donderdag 8 oktober 2020 12:26 - Reacties (65)
Categorie: Random, Views: 9.151

Bij deze wil ik graag laten weten hoe ING met hun klanten omgaat.

Opa ging geld opnemen bij een PIN-automaat. Aangezien alle ING-automaten verdwenen zijn, moest hij naar een Geldmaat. Hier koos hij voor het bedrag van 300 euro. Aangezien de automaat alleen 15 briefjes van 20 had, annuleerde hij het proces. Hij kreeg zijn pas terug en heeft deze terwijl hij nog bij de automaat stond rustig opgeruimd.

Daarna is hij naar een andere Geldmaat in zijn woonplaats gegaan. Daar is het wel gelukt om 300 euro op te nemen, gewoon in briefjes van 50. Later die dag zag Oma op de rekening dat er twee keer 300 euro was afgeschreven, dus hebben ze gelijk ING gebeld. De medewerker gaf aan dat er iets mis was gegaan. Ze kon zien dat de eerste transactie geannuleerd was en dus zou er 300 euro teruggestort worden. Dat gebeurde ook.

Later werd de 300 euro echter weer afgeschreven. Ineens is ING van mening dat er wel twee keer 300 euro is gepind. Bij de eerste transactie zou het geld binnen een seconde na uitgifte uit de automaat zijn gehaald. Dat kan helemaal niet, want Opa had geannuleerd, had zijn pas teruggekregen en stond deze bij de automaat rustig op te ruimen. Als er geld uit was gekomen, had hij dat gezien. En al helemaal als iemand het er ook nog uit gehaald had. Nog los van het feit dat er geen geld uit mag komen als je annuleert. En dat de medewerker eerder ook kon zien dat er geannuleerd was.

We hebben veel moeite gestoken in contact leggen met ING, brief schrijven, etc. Maar het helpt niks. Opa en oma zijn hun hele leven al klant bij ING en zijn van het type dat teruggaat naar een winkel als ze teveel wisselgeld hebben gekregen. Voor hun is 300 euro ook een flink bedrag en ze kregen hierdoor last van slecht slapen en hartkloppingen. Maar ING houdt helaas de poot stijf. De 300 euro zijn opa en oma kwijt.

Ik had gehoopt dat ING dit beter zou oplossen...

Reacties


Door Tweakers user hackint0sh, donderdag 8 oktober 2020 12:35

Ze hebben toch camera's in die ATM's? Laat ze maar aantonen dat het geld eruit is gehaald.

Door Tweakers user woekele, donderdag 8 oktober 2020 12:37

hackint0sh schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:35:
Ze hebben toch camera's in die ATM's? Laat ze maar aantonen dat het geld eruit is gehaald.
hier hebben we naar gevraagd, maar camerabeelden bekijken voor zoiets kon blijkbaar niet...

Door Tweakers user Blokker_1999, donderdag 8 oktober 2020 12:55

In principe moet de eigenaar van de geldautomaat kunnen verifiëren of er bij die transactie geld is uitgegeven. Zij moeten uit de logs kunnen halen of het bedrag geannuleerd is of niet. En indien het bedrag als geboekt staat dan moeten zij een verschil hebben gehad tussen het geld dat in de cassette had moeten zitten en er effectief nog in zit. 15 briefjes is geen kleine afwijking.

Door Tweakers user EHelmond, donderdag 8 oktober 2020 12:56

Aangifte doen van diefstal/beroving.
Als die 300 wel uit de automaat zijn gekomen en je opa heeft ze niet, dan moet het gestolen zijn.
Bij een aangifte kunnen de camerabeelden wel gebruikt worden.

Door Tweakers user Blokker_1999, donderdag 8 oktober 2020 13:01

Recenter heb ik zelf ook nog eentje meegemaakt. Ik zit in het buitenland, haal geld af met mijn kredietkaart aan een automaat en de automaat doet er enkele minuten over om dan met een melding te komen dat er iets is misgelopen. Het bedrag is evenwel wel bijgeschreven op mijn uitgavestaat. Ik neem contact op met de bank die de automaat beheerd. Die sturen mij evenwel wandellen. Aangezien het een kredietkaart betreft uitgegeven door mijn eigen bank neem ik contact op met hen. Tegen dat ik van hen een antwoord krijg is het bedrag evenwel opnieuw terug gecrediteerd op mijn kaart door de bank die de automaten beheerd en kreeg ik van hen een verontschuldiging.

Door Tweakers user woekele, donderdag 8 oktober 2020 13:22

EHelmond schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:56:
Aangifte doen van diefstal/beroving.
Als die 300 wel uit de automaat zijn gekomen en je opa heeft ze niet, dan moet het gestolen zijn.
Bij een aangifte kunnen de camerabeelden wel gebruikt worden.
dat is wellicht nog een bruikbare tip, als het inmiddels niet te lang geleden is. Dank.

Door Tweakers user E-Vix, donderdag 8 oktober 2020 14:22

Leuk dat je opa zijn beklag doet bij de ING, echter is de ING hier geen partij in. De partij waar hij aan moet kloppen is Geldmaat.
De Geldmaat pinautomaat heeft die transactie (foutief) verwerkt. De ING handelt krijgt alleen een afschrijving van Geldmaat en handelt daar naar.

Door Tweakers user vanaalten, donderdag 8 oktober 2020 14:34

E-Vix schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:22:
Leuk dat je opa zijn beklag doet bij de ING, echter is de ING hier geen partij in. De partij waar hij aan moet kloppen is Geldmaat.
De Geldmaat pinautomaat heeft die transactie (foutief) verwerkt. De ING handelt krijgt alleen een afschrijving van Geldmaat en handelt daar naar.
Van https://www.geldmaat.nl/contact:
Gaat uw vraag over bankzaken, een storing aan een automaat van ABN Amro, ING of Rabobank, een ingeslikte pas of is een geldopname niet goed gegaan? Neem dan contact op met uw bank.

Door Tweakers user Madshark, donderdag 8 oktober 2020 14:43

ING en Geldmaat, inderdaad zo'n fijne combinatie |:(
Mijn vrouw heeft op een dag ooit eens €100 gepint in Rotterdam centrum, ongeveer een uur later was er ineens €1400 gepint ergens in Egypte.
Geskimmed dus.
Nu is niet met zekerheid vast te stellen dat dit inderdaad bij de geldautomaat is gebeurt, of dat het gewoon toeval was dat er een uur later in Egypte is gepint.
Maar het was wel uitermate frustrerend dat het ruim 4 maanden, en vele telefoontjes heeft gekost om haar geld terug te krijgen.

Door Tweakers user E-Vix, donderdag 8 oktober 2020 15:10

Precies. De geldopname is goed gegaan. De verwerking en registratie door Geldmaat achteraf is niet goed gegaan.

Ik blijf er bij. De partij waar je moet zijn is Geldmaat. Niet ING.
De ING verwerkt alleen de transactie die ze van Geldmaat aangeboden hebben gekregen. Geldmaat heeft alleen een verkeerde transactie aan de ING gestuurd. De fout is door de automaat gemaakt, en de automaat is van.... Geldmaat!
ING heeft verder helemaal niets met die automaten te maken.

Door Tweakers user Von Henkel, donderdag 8 oktober 2020 16:49

Naar mijn weten kun je maar maximaal 250,- pinnen bij een andere bank.
Nu weet ik niet of Geldmaat hier ook onder valt...

Door Tweakers user Ard_, donderdag 8 oktober 2020 16:56

E-Vix schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

Ik blijf er bij. De partij waar je moet zijn is Geldmaat. Niet ING.
Nee hoor (en ook logisch):

https://www.geldmaat.nl/vragen/veelgestelde-vragen/
11 Er is een verkeerd bedrag van mijn rekening afgeschreven, wat moet ik doen?

Neem contact op met uw eigen bank als u een vraag heeft over uw rekening. Geldmaat kan de gegevens van uw rekening niet zien.
Zelf een jaar of 2 geleden meegemaakt dat ik bij een Rabo-automaat vergeten was het geld er uit te halen ( 8)7 (te gehaast) via een opname met mijn ING-pas. Mijn enige contact daarover verliep bij de ING. Netjes mijn geld teruggestort gekregen (na een bepaald aantal minuten slikt tie het geld weer in (als het maar niet bij een 'drukke' automaat is).

Door Tweakers user Ard_, donderdag 8 oktober 2020 16:57

E-Vix schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

Ik blijf er bij. De partij waar je moet zijn is Geldmaat. Niet ING.
Nee hoor (en ook logisch):

https://www.geldmaat.nl/vragen/veelgestelde-vragen/
11 Er is een verkeerd bedrag van mijn rekening afgeschreven, wat moet ik doen?

Neem contact op met uw eigen bank als u een vraag heeft over uw rekening. Geldmaat kan de gegevens van uw rekening niet zien.
Zelf een jaar of 2 geleden meegemaakt dat ik bij een Rabo-automaat vergeten was het geld er uit te halen 8)7 (te gehaast) via een opname met mijn ING-pas. Mijn enige contact daarover verliep via de ING. Netjes mijn geld teruggestort gekregen (na een bepaald aantal minuten slikt tie het geld weer in (als het maar niet bij een 'drukke' automaat is).

Door Tweakers user woekele, donderdag 8 oktober 2020 17:54

De ING moet de belangen van haar klanten behartigen lijkt mij. Aangezien er geen ING-automaten meer bestaan in de buurt, dwingen ze ons naar de Geldmaat en dienen ze daar dus mee te helpen.

[Reactie gewijzigd op donderdag 8 oktober 2020 18:05]


Door bierkwadraat, donderdag 8 oktober 2020 21:24

Banken maken vaker dit soort gevallen mee, en deze worden per situatie bekeken. Ik kan niet anders geloven dan dat ING een goede reden heeft om tot deze conclusie te komen, en nu hier een klacht plaatsen is ook weer zo makkelijk.

' Zo gaat ING met klanten om'

Nee, zo gaat ING met deze specifieke situatie om.

Door Tweakers user hoi1234, vrijdag 9 oktober 2020 06:41

Link deze blog gewoon op sociale media met de vraag of dit is hoe ze met hun klanten omgaan. Wedden dat opa en oma opeens hun geld terug krijgen en een bos bloemen krijgen?

Bijzonder flauw dat ze niet in de logs willen kijken, noch de camerabeelden willen raadplegen. Als je werkelijk bij geld maar moet zijn, hadden ze dat ook wel kunnen zeggen.

Door Tweakers user Tweade, vrijdag 9 oktober 2020 08:49

Op welk moment heeft je opa het proces geannuleerd? Als dat na uitgifte was, snap ik de reactie van ING. Althans als het bedrag daarna niet is teruggenomen.

Door Tweakers user Vinzz, vrijdag 9 oktober 2020 08:52

Gooi dit op Twitter, Facebook etc. Liefst met foto van de Geldmaat erbij zo van pin hier niet want je geld raakt zomaar kwijt plus dit verhaal. En tag ING. Op de sociale media ermee!

Door Tweakers user Vinzz, vrijdag 9 oktober 2020 08:54

Gooi dit op Twitter, Facebook etc. Liefst met foto van de Geldmaat erbij zo van pin hier niet want je geld raakt zomaar kwijt plus dit verhaal. En tag ING. Op de sociale media ermee! Voor de critici hier, je kan een transactie niet annuleren als je geld eenmaal uitgegeven is. Laat ING gewoon met bewijzen komen.

Door Tweakers user JJ Le Funk, vrijdag 9 oktober 2020 09:10

note to self: Geldmaat pindoos mijden.


Door Tweakers user onok, vrijdag 9 oktober 2020 12:15

We krijgen het verhaal natuurlijk maar van 1 kant te horen, maar dit klinkt als grove nalatigheid van de ING. Ze zouden dit natuurlijk tot op de bodem moeten uitzoeken.

Door Tweakers user kevinr1, vrijdag 9 oktober 2020 13:54

Vinzz schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:54:
Gooi dit op Twitter, Facebook etc. Liefst met foto van de Geldmaat erbij zo van pin hier niet want je geld raakt zomaar kwijt plus dit verhaal. En tag ING. Op de sociale media ermee! Voor de critici hier, je kan een transactie niet annuleren als je geld eenmaal uitgegeven is. Laat ING gewoon met bewijzen komen.
Oprecht, als dit een 'booming' verhaal wordt, dan krijgen ze sneller hun geld terug.
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=fz6iMxizdcc

Door Tweakers user pvink, vrijdag 9 oktober 2020 14:55

Heb zelf ook eens 40 euro gepind bij een automaat en die er niet uitgehaald. Zat met mijn gedachten blijkbaar ergens anders. Dus heb bij ING een onderzoek laten starten zodat ING bij de betreffende bank, Rabobank in mijn geval, een uitvraag doet wat er precies gebeurd is. Een aantal weken verder had ik mijn 40 euro terug gekregen omdat die niet zijn afgenomen bij de automaat.

Door INGmedewerker, vrijdag 9 oktober 2020 15:08

Waarschijnlijk heeft je opa wel het geld gepakt, maar is dit gewoonweg vergeten. Nu schaamt hij zich en blijft hij volhouden dat er geen geld uit de sleuf is gekomen.
Je kan er vanuit gaan dat deze technologie niet faalt. Met zoveel pintransactief per dag zou hij namelijk statistisch gezien niet de enige moeten zijn en dit hebben wij nog nooit meegemaakt.

Door Tweakers user Ghostrider, vrijdag 9 oktober 2020 15:34

pvink schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:55:
Een aantal weken verder had ik mijn 40 euro terug gekregen omdat die niet zijn afgenomen bij de automaat.
Ik neem aan dat dit naar voren kwam bij een controle, vroeger was er een truukje om de middelste biljetten er uit te vissen. Vervolgens de automaat het overige geld weer in te laten slikken "easy money".

Door Tweakers user Blokker_1999, vrijdag 9 oktober 2020 16:16

INGmedewerker schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:08:
Waarschijnlijk heeft je opa wel het geld gepakt, maar is dit gewoonweg vergeten. Nu schaamt hij zich en blijft hij volhouden dat er geen geld uit de sleuf is gekomen.
Je kan er vanuit gaan dat deze technologie niet faalt. Met zoveel pintransactief per dag zou hij namelijk statistisch gezien niet de enige moeten zijn en dit hebben wij nog nooit meegemaakt.
Het probleem hier is dat je een aanname doet. Iemand moet in staat zijn om dat te verifieren. Die iemand werkt bij Geldmaat daar ING natuurlijk niet aan de logs van de automaten kan.

Door Sirblade, vrijdag 9 oktober 2020 17:00

Als ze hier al slecht van gaan slapen en hartkloppingen krijgen dan ben ik benieuwd wat er gebeurt als er iets ernstigs gebeurt.

Door Tweakers user Weltschmerz, zaterdag 10 oktober 2020 09:03

Von Henkel schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:49:
Naar mijn weten kun je maar maximaal 250,- pinnen bij een andere bank.
Nu weet ik niet of Geldmaat hier ook onder valt...
Dat geldt voor geen automaat. Misschien kun je het zelf instellen, maar ik heb altijd al meer kunnen pinnen dan dat bedrag. Er geldt wel sowieso een dagelijks limiet, maar ik heb een fikse poos geleden nog meer dan 250 euro kunnen pinnen bij een geldmaat.
JJ Le Funk schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:10:
note to self: Geldmaat pindoos mijden.
Dit kan bij elke automaat gebeuren. Mij is het ooit overkomen bij een ABN met een Rabobank-pas, en ik ken iemand die het ooit is overkomen met een Rabobank-automaat en een Rabobank-pas.
Tenzij je sowieso alle geldautomaten wilt vermijden is jullie conclusie onlogisch.

Door Tweakers user Aphelion, zaterdag 10 oktober 2020 09:19

EHelmond schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:56:
Aangifte doen van diefstal/beroving.
Als die 300 wel uit de automaat zijn gekomen en je opa heeft ze niet, dan moet het gestolen zijn.
Bij een aangifte kunnen de camerabeelden wel gebruikt worden.
In theorie. Ik heb dit ooit nodig gehad. De politie gaf aan dat de bank de beelden moest aanleveren. De bank gaf aan dat de politie ze eerst moest opvragen. Uiteindelijk waren de beelden verlopen.

Door Tweakers user woekele, zaterdag 10 oktober 2020 09:44

Ik heb inmiddels de log kunnen inzien die ING heeft aangeleverd. Ze hebben 15 seconden na uitname van de pas het geld aangeboden staat er. Dat is wat mij betreft niet normaal, dat is heel erg lang. Tel maar eens rustig tot 15. Kan me goed voorstellen dat Opa toen al weg was gelopen. En dus zal waarschijnlijk iemand anders het gepakt hebben.
INGmedewerker schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:08:
Waarschijnlijk heeft je opa wel het geld gepakt, maar is dit gewoonweg vergeten. Nu schaamt hij zich en blijft hij volhouden dat er geen geld uit de sleuf is gekomen.
Je kan er vanuit gaan dat deze technologie niet faalt. Met zoveel pintransactief per dag zou hij namelijk statistisch gezien niet de enige moeten zijn en dit hebben wij nog nooit meegemaakt.
Ik ga er even vanuit dat dit een troll is. Maar om puur even op het technische aspect in te gaan. Het kan natuurlijk best zijn dat er op sommige automaten kortstondig een bug in een software-versie heeft gezeten die alleen voorkomt als iemand bedrag- en biljetkeuze kiest en daarna annuleert. Dat de automaat het bedrag na het annuleren alsnog uitkeert na X seconden o.i.d. Zal niet zo vaak gebeuren en ook vaak goed gaan als het geld niet gepakt wordt door iemand anders. Maar goed, het is speculeren van mijn kant.

Door Tweakers user lordsnow, zaterdag 10 oktober 2020 09:47

Het kan ook anders.

Mijn moeder pinde buiten bij de ING. Wij waren in gesprek, en liepen na het pinnen weg. Enkele minuten later besefte ma dat ze het geld nooit uit de automaat had gepakt, Daarop zijn we terug gelopen, en in de bank ons verhaal gedaan. Ze konden gelijk zien dat er wel geld (biljetten) was opgenomen. Maar ze zouden dit overleggen, en laten weten wat de uitkomst was. Alhoewel het wel onze fout (ma was vergeten om het geld uit de automaat te pakken omdat we in gesprek waren, en mij was dit ook niet opgevallen) heeft de ING vervolgens wel gewoon het bedrag weet op mijn moeders rekening gestort. Dat hadden ze niet hoeven doen, maar is wel heel netjes.

Door Tweakers user vanaalten, zaterdag 10 oktober 2020 10:19

woekele schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:44:
Ik heb inmiddels de log kunnen inzien die ING heeft aangeleverd. Ze hebben 15 seconden na uitname van de pas het geld aangeboden staat er. Dat is wat mij betreft niet normaal, dat is heel erg lang. Tel maar eens rustig tot 15. Kan me goed voorstellen dat Opa toen al weg was gelopen. En dus zal waarschijnlijk iemand anders het gepakt hebben.
Dat klinkt wel aannemelijk. En positief dat ze toch iets verder onderzoeken.
Ik neem aan dat ze nu ook de camerabeelden er bij gaan zoeken?

Door Tweakers user woekele, zaterdag 10 oktober 2020 12:00

Nee, camera doen ze niet. Maar we gaan dat nog een keer verzoeken.

Opa is 100% zeker dat hij geannuleerd heeft en niet gewoon vergeten is om geld te pakken. Juist omdat hij alleen maar een belachelijk aantal briefjes kon krijgen bij die automaat. Heb het zelf nog een keer nagespeeld op een geldmaat. De annuleer-knop zit niet naast de OK-knop of zo. Maar goed, camerabeelden zou fijn zijn.

Door Tweakers user Helixes, zaterdag 10 oktober 2020 13:25

Hoop misverstand, zo te lezen.

Okee, het werkt zo. Op het moment dat er geld gepind is, dan gaat het luikje 30 seconden open. Er zit een sensor in het transportmechanisme. Als het geld wordt gepakt, gaat de klep weer dicht. Mocht er na 30 seconden geen geld zijn uitgenomen, dan gaat de klep weer dicht, en wordt het bedrag omgeleid naar een tray waarin die transactie, met een bon, wordt bewaard - tot het volgende onderhoud.

Als dit gebeurd, wordt de transactie automatisch geannuleerd. Transactie blijft vaak wel een tijdje zichtbaar, maar zou geen gevolg voor het saldo mogen hebben. Achteraf wordt die tray geleegd, en eventuele verschillen worden alsnog afgeboekt van de rekening van de klant. Dat lijkt hier gebeurd.

Er lijkt in dat proces iets mis te zijn gegaan. Ik heb dat wel eens een keer vaker gezien.

Nu de ING. Ze hebben jaren geleden al bezuinigd op hun klachtenproces, en dat is te zien. Je zou eventueel je grootouders kunnen adviseren hun rechtsbijstandsverzekering in te schakelen. Uiteraard staat het je grootouders vrij het KIFID aan te schrijven met deze situatie.

Ik kan trouwens niet helemaal uitsluiten dat er hier geen voorzetklep is gebruikt. Da's een methode van fraude, waarbij er een klep voor het echte luik wordt gezet, die het geld afneemt en verstopt voor de klant. Dat gebeurt vrijwel direct. Wanneer de klant wegloopt, kan de fraudeur de klep afnemen, en er met de buit vandoor gaan. Eerlijk gezegd weet ik niet wie voor de schade opdraait in dit type fraude.

Door Tweakers user jaikzelf, zaterdag 10 oktober 2020 14:06

INGmedewerker schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:08:
Waarschijnlijk heeft je opa wel het geld gepakt, maar is dit gewoonweg vergeten. Nu schaamt hij zich en blijft hij volhouden dat er geen geld uit de sleuf is gekomen.
Je kan er vanuit gaan dat deze technologie niet faalt. Met zoveel pintransactief per dag zou hij namelijk statistisch gezien niet de enige moeten zijn en dit hebben wij nog nooit meegemaakt.
Ik vind nogal dat u een brutale conclusie trekt.
Er kan overal technisch wat mis gaan, eens moet de eerste keer zijn dat er een lastig voorval als dit voorkomt.
U gaat er nu al vanuit dat deze oudere man zelf fout is geweest en zich schaamt.
Ik vraag mij af wat uw werkgever van uw reactie vind?

Door Tweakers user bastian433, zaterdag 10 oktober 2020 15:28

Banken gaan helaas over het algemeen tegenwoordig met hun klanten om als 13 in een dozijn.
De ING is hier geen uitzondering in.

Behalve als ze geld van jou tegoed hebben als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt, dan hebben ze ineens wel alle tijd voor je heb ik begrepen, en is het ineens geen probleem om dingen te verzinnen die er niet zijn.

Door INGmedewerker, zaterdag 10 oktober 2020 16:12

jaikzelf schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:06:
[...]

Ik vind nogal dat u een brutale conclusie trekt.
Er kan overal technisch wat mis gaan, eens moet de eerste keer zijn dat er een lastig voorval als dit voorkomt.
U gaat er nu al vanuit dat deze oudere man zelf fout is geweest en zich schaamt.
Ik vraag mij af wat uw werkgever van uw reactie vind?
Ik bepaal zelf wat ik zeg op het internet. Dat mag jij ook.
Er kan niks technisch mis gaan. Computers maken geen fouten.

Door Tweakers user woekele, zaterdag 10 oktober 2020 17:03

In de log staat dat 15 seconden na terugname van de pas het geld is aangeboden door het apparaat en dat 7 seconden later het geld is uitgenomen. Leuk en aardig, maar niet door Opa.
Er zitten ook nooit bugs in software en er zijn nooit storingen :+

Door Tweakers user Andros, zaterdag 10 oktober 2020 18:03

woekele schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:03:
In de log staat dat 15 seconden na terugname van de pas het geld is aangeboden door het apparaat en dat 7 seconden later het geld is uitgenomen. Leuk en aardig, maar niet door Opa.


[...]


Er zitten ook nooit bugs in software en er zijn nooit storingen :+
Klopt, die worden gemaakt door mensen. De mens maakt de bugs en derhalve is de mens in fout. Computers voeren alleen uit.

Door erik, zaterdag 10 oktober 2020 19:27

met mijn pinpas is ook ruim 600 gepind, ik weet door wie !!, heb aangifte gedaan en politie en ing weigeren beelden op te vragen of vrij te geven !!!

Door Tweakers user Blokker_1999, zaterdag 10 oktober 2020 20:06

erik schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:27:
met mijn pinpas is ook ruim 600 gepind, ik weet door wie !!, heb aangifte gedaan en politie en ing weigeren beelden op te vragen of vrij te geven !!!
dat klinkt alsof iemand toegang had tot jouw pas en die persoon ook nog eens je code kende. Dat is natuurlijk een totaal andere situatie. Dat is gewoon diefstal en het enige wat jij kan doen is klacht indienen en, indien je het er voor over hebt, naar de rechter trekken.

Door Tweakers user Helixes, zaterdag 10 oktober 2020 22:06

INGmedewerker schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Ik bepaal zelf wat ik zeg op het internet. Dat mag jij ook.
Er kan niks technisch mis gaan. Computers maken geen fouten.
Kun jij dat maandag even beapreken met je manager?

Door /, zaterdag 10 oktober 2020 22:42

INGmedewerker schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Ik bepaal zelf wat ik zeg op het internet. Dat mag jij ook.
Er kan niks technisch mis gaan. Computers maken geen fouten.
Lekker laf anoniem trollen. :O

Door Tweakers user jaikzelf, zaterdag 10 oktober 2020 23:34

INGmedewerker schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Ik bepaal zelf wat ik zeg op het internet. Dat mag jij ook.
Er kan niks technisch mis gaan. Computers maken geen fouten.
Pardon, ik ben microbioloog en technoloog in de machines in de levensmiddelenindustrie. Er kan zowel hardwarematig of softwarematig altijd wat mis gaan.
Dat heb ik met ruim 35 jaar ervaring toch meerdere malen ervaren.

Door Tweakers user Blokker_1999, zondag 11 oktober 2020 05:23

INGmedewerker schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Ik bepaal zelf wat ik zeg op het internet. Dat mag jij ook.
Er kan niks technisch mis gaan. Computers maken geen fouten.
Als jij effectief voor ING werkt maar niet op de social media dienst dan zou ik eens heel goed de regels nalezen. Ik ken geen enkel bedrijf van dat formaat dat zijn personeel niet verboden heeft om in naam van het bedrijf te spreken of zomaar openbaar uitspraken te doen over het bedrijf.

E n er kan technisch altijd iets misgaan. De machines en hun software zijn nog altijd gemaakt door mensen en mensen maken nu eenmaal fouten.

Door Tweakers user ybos, zondag 11 oktober 2020 11:54

Mijn oma is ooit geskimd, 25.000 kwijt (tuurlijk dom om zoveel geld op je betaalrekening te laten staan, een ook zou haar helpen maar heeft verstek laten gaan...).

Afijn, klacht ingediend. Echt stond er in de kleine lettertjes dat je meerdere malen per dag (!!!) moest controleren of je pas niet kwijt was, en nog een aantal vreemde voorwaarden.
Oma kon natuurlijk niet aantonen dat ze dat had gedaan en werd met een kluitje in het riet gestuurd.

Door Tweakers user SkyCloud, zondag 11 oktober 2020 17:53

Ik denk dan aan twee scenario's:

1 - Je opa heeft een bedrag aangeduid (300 €) en dan gezien dat hij enkel briefjes van 10 en 20 euro kon krijgen, waarna hij op de Annuleer -knop heeft gedrukt. In dit geval staat hij recht in zijn schoenen als blijkt dat het bedrag tóch van zijn rekening is afgegaan.

2 - Je opa heeft het bedrag aangeduid waarna de automaat de juiste hoeveelheid briefjes van 10 en 20 euro in het bakje heeft gedeponeerd. Waarna je opa dan heeft gezien dat het allemaal kleine briefjes waren, waarop hij de Annuleer-knop heeft gedrukt. Het bakje blijft openstaan of de briefjes blijven uit de gleuf hangen en je opa neemt zijn bankkaart terug en gaat naar buiten. In dit geval is ING in zijn/haar recht.

Ik zou toch even met je opa nagaan welk scenario het dichts bij de werkelijkheid ligt. Daarna kan je nog stappen ondernemen. Ofwel ING beschuldigen dat ze klantonvriendelijk bezig zijn of dat tegen je opa zeggen dat hij de volgende keer beter moet opletten.

Door Tweakers user indexample, zondag 11 oktober 2020 18:21

Kleine kans, maar kun je dit scenario misschien testen en de automaat filmen? Als er dan geld is afgeschreven heb je een soort bewijs.

Door Tweakers user indexample, zondag 11 oktober 2020 18:23

15 seconden is inderdaad echt heel lang. Zeker als je denkt te aanuleren, dan ben ik al lang weg.

Kleine kans, maar kun je dit scenario misschien testen en de automaat filmen? Als er dan geld is afgeschreven heb je een soort bewijs. En als er pas na 15 seconde geld wordt uitgegeven , maakt dat ook interessant voer voor social media. Betrek eventueel je opa in het beeldmateriaal.

Door ING medewerker 2, zondag 11 oktober 2020 18:28

Ik ben het niet eens met mijn colleges hij weet niet wat hij zegt ik adviseerde nader onderzoek

Door Tweakers user indexample, zondag 11 oktober 2020 18:40

15 seconden is inderdaad echt heel lang. Zeker als je denkt te annuleren, dan ben ik al lang weg.

Kleine kans, maar kun je dit scenario misschien testen en de automaat filmen? Als er dan geld is afgeschreven heb je een soort bewijs. En als er pas na 15 seconde geld wordt uitgegeven , maakt dat ook interessant voer voor social media. Betrek eventueel je opa in het beeldmateriaal.

Door Tweakers user woekele, zondag 11 oktober 2020 19:15

Opa is er zeker van geannuleerd te hebben in het bedrag- en biljetkeuzescherm. Maar ja, de log van Geldmaat laat dus helemaal geen annulering zien. Dat is dus een keihard welles/nietes-spel. Wel laat het die 15 seconden tussen uitname pas en aanbieden geld zien, wat me niet standaard lijkt. Wellicht een teken dat er iets is misgegaan... Maarja, men weigert.

Heb het scenario zelf nagespeeld bij een Geldmaat en daar ging het gewoon zoals het moest gaan. Maar dat was een andere locatie en een tijdje later.

[Reactie gewijzigd op zondag 11 oktober 2020 19:15]


Door Tweakers user PdeBie, maandag 12 oktober 2020 07:48

woekele schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:15:
Wel laat het die 15 seconden tussen uitname pas en aanbieden geld zien, wat me niet standaard lijkt.
Als er alleen maar briefjes van 10 en 20 beschikbaar zijn, zal de automaat ze moeten verzamelen/tellen. 30stuks van 10 euro of 15 van 20 euro.

15 seconden blijft gevoelsmatig dan wel heel lang, maar het verzamelen van die biljetten kan even duren.

Door GeenVertrouwenInING, maandag 12 oktober 2020 09:18

INGmedewerker schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Ik bepaal zelf wat ik zeg op het internet. Dat mag jij ook.
Er kan niks technisch mis gaan. Computers maken geen fouten.
Als er niks technisch mis kan gaan, omdat computers geen fouten maken.... hoe verklaar je dit dan?
https://www.rtlnieuws.nl/...eking-overboeken-betaling

Maar ik snap deze houding wel van ING medewerkers, ze leven in een wereld waar de winst wordt gedeeld onder werknemers en aandeelhouders en de verliezen door de overheid worden opgevangen.

Door Tweakers user SunnieNL, maandag 12 oktober 2020 17:03

woekele schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:44:
Ik heb inmiddels de log kunnen inzien die ING heeft aangeleverd. Ze hebben 15 seconden na uitname van de pas het geld aangeboden staat er. Dat is wat mij betreft niet normaal, dat is heel erg lang. Tel maar eens rustig tot 15. Kan me goed voorstellen dat Opa toen al weg was gelopen. En dus zal waarschijnlijk iemand anders het gepakt hebben.
Is in de log nu ook te zien of je opa de transactie geannuleerd heeft er er midden in zat?
15sec is volgens mij weer redelijk normaal. Ik erger mij wel vaker aan hoe lang het duurt van pas eruit trekken tot het punt dat je het geld hoort tellen en het er uit komt.

Door Tweakers user SunnieNL, maandag 12 oktober 2020 17:07

SkyCloud schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:53:
Ik denk dan aan twee scenario's:

2 - Je opa heeft het bedrag aangeduid waarna de automaat de juiste hoeveelheid briefjes van 10 en 20 euro in het bakje heeft gedeponeerd. Waarna je opa dan heeft gezien dat het allemaal kleine briefjes waren, waarop hij de Annuleer-knop heeft gedrukt. Het bakje blijft openstaan of de briefjes blijven uit de gleuf hangen en je opa neemt zijn bankkaart terug en gaat naar buiten. In dit geval is ING in zijn/haar recht.
Dit scenario kan technisch niet. Het geld komt niet uit een automaat tot je het bankpasje hebt verwijderd. Als je die laat zitten tijdens het uitwerp proces krijg je je geld niet. Sterker nog, als je hem te lang laat zitten gaat de automaat piepen en reageer je nog niet, dan slikt hij de pas in.

Door Tweakers user woekele, maandag 12 oktober 2020 19:21

SunnieNL schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:03:
[...]


Is in de log nu ook te zien of je opa de transactie geannuleerd heeft er er midden in zat?
In de log staat niks over annuleren. Dus het is zijn woord tegen dat van de log...

[Reactie gewijzigd op maandag 12 oktober 2020 19:21]


Door Tweakers user incaz, maandag 12 oktober 2020 20:22

Ik denk dat dit iets is waar Kassa ook wel van op de hoogte wil zijn. Misschien dat het wordt opgepakt en misschien niet, maar de ING viel al op door wat weinig interesse in het belang van hun klanten afgelopen weekend, en dit klinkt niet veel beter eigenlijk.

Als dit een incident is, hoop ik dat het snel wordt opgelost. Als er meer mensen zijn die dit overkomen is, geeft een plek als Kassa een redelijke kans om het onder de aandacht te krijgen.

Door Tweakers user Sunthon, dinsdag 13 oktober 2020 05:09

Al geprobeerd bij Kifid (een onafhankelijke geschillencommissie) een klacht in te dienen en een zaak aan te spannen? www.kifid.nl

Dat zou ik eerst doen.

Door Frank Heijkamp, dinsdag 13 oktober 2020 21:51

Er is volgens mij nog de mogelijkheid dat de machine het geld al wel uit de cassette heeft gehaald en verzameld waarna de transactie is geannuleerd. Het geld is niet uitgegeven en zit niet in de cassette. De geldautomaat heeft een speciale bak waar het geld dan in terecht komt. Daar moet gemakkelijk uitsluitsel over te geven zijn.

Door Tweakers user Spekkie88, woensdag 14 oktober 2020 09:20

woekele schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:21:
[...]


In de log staat niks over annuleren. Dus het is zijn woord tegen dat van de log...
Maar bij de 1e keer bellen heeft de ING medewerker wel degelijk gezegd dat er een annulering te zien was in de log:
De medewerker gaf aan dat er iets mis was gegaan. Ze kon zien dat de eerste transactie geannuleerd was en dus zou er 300 euro teruggestort worden. Dat gebeurde ook.

Door Tweakers user woekele, woensdag 14 oktober 2020 11:41

Ja, welk systeem zij dan in gekeken heeft, geen idee! Die log kwam er pas na een onderzoek van 10 werkdagen... Als systemen het niet met elkaar eens zijn, dan wijst dat voor mij erop dat er iets mis is gegaan. Maar ja, we gaan nog maar een keer een brief schrijven...

Door Tweakers user T.C, donderdag 15 oktober 2020 10:02

Sunthon schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 05:09:
Al geprobeerd bij Kifid (een onafhankelijke geschillencommissie) een klacht in te dienen en een zaak aan te spannen? www.kifid.nl

Dat zou ik eerst doen.
Een klacht indienen bij het KIFID?
Dat zou ik persoonlijk nooit doen, de redenen:
  • Voordat een klacht in behandeling wordt genomen, moet je tekenen dat je afstand doet van de mogelijkheid naar de rechter te stappen (de rechter gaat daar vervolgens in mee.)
  • Ze worden betaald door de financiële sector en oordelen bovengemiddeld vaak in het voordeel van de financiële dienstverlener.

Door Luitje, dinsdag 20 oktober 2020 21:57

GeenVertrouwenInING schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:18:
[...]


Als er niks technisch mis kan gaan, omdat computers geen fouten maken.... hoe verklaar je dit dan?
https://www.rtlnieuws.nl/...eking-overboeken-betaling

Maar ik snap deze houding wel van ING medewerkers, ze leven in een wereld waar de winst wordt gedeeld onder werknemers en aandeelhouders en de verliezen door de overheid worden opgevangen.
Wat bazel jij nou? Medewerkers van ING krijgen helemaal geen deel van de winst. Welke eeuw leef jij?

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)